Exprimă-ţi opinia liber. Creează sau semnează o petiţie online.
Prima pagina » Petitii online » CRITICAL MASS RIDING - Plimbare pentru vehicule nepoluante - biciclete
image

Petitie: "CRITICAL MASS RIDING - Plimbare pentru vehicule nepoluante - biciclete"

Facebook share

CRITICAL MASS RIDING
Plimbare pentru vehicule nepoluante - biciclete.
BUCURESTI, 31.08.2007, ora 18.00, Parcul IZVOR.
(In fiecare ultima Vineri din fiecare luna, orele 18.00, Parcul IZVOR)
http://critical-mass.info/international.html#europe

Situatia actuala din Bucuresti:
1. Este prea multa poluare din cauza masinilor, durata de viata a scazut din cauza gazelor de la esapament;
2. Prea multe claxoane de la masini;
3. Se circula foarte greu din cauza masinilor;
4. Este prea mult stress;
5. Nu mai ai loc sa circuli nici pe jos din cauza masinilor parcate si in miscare peste tot;
6. Salvarea, pompierii, organele in drept nu pot actiona in caz de urgenta sau calamitate naturala.
Masuri ce trebuiesc luate:
1. Incurajarea mersului pe bicicleta ca mijloc de transport alternativ;
2. Trasarea benzilor cu prioritate pentru ciclisti pe sosea, pe partea dreapta, la o latime de 150 cm de la bordura pentru sosele de tranzit (Victoriei, N.Balcescu, Colentina). Daca se fac piste de bicicleta pe trotuare, acestea sa fie utilizate de copii si de varstnici sau de catre persoane care merg mai incet. Pe strazile cu unic sens sa fie trasate culoare pentru prioritate biciclisti pentru ambele sensuri, de o parte si de alta a strazii;
3. Reducerea vitezei de deplasare a masinilor la 25-30 km/h pe Bulevardele ciclabile si mersul pe bicicleta pe toata latimea bulevardului, in sistem mixt alaturi de masini (Academiei, Eforie, Doamnei, si in cartiere);
4. Interzicerea traficului auto pe unele strazi din centrul orasului si invitatia de a se merge cu bicicleta;
5. Constructia de parcari acoperite pentru biciclete (la institutii, locuri de munca, magazine mai mari, banci, scoli, facultati, etc.);
6. Inca de la Scoala de Soferi candidatii sa fie invatati sa circule alaturi de biciclisti, sa se uite si in oglinzi si in unghiul mort si sa fie atenti cu deschiderea portierei, sa acorde prioritate biciclistilor si sa-i respecte;
7. Constructia de parcari pentru masini, pentru descongestionarea soselelor (dar nu cum s-a facut pe Mosilor);
8. Nivelarea canalizarilor si astuparea gropilor de pe sosele mai ales din zona de langa trotuar pe unde circula biciclistii;
9. Curatatul si spalarea strazilor sa se faca noaptea, intre orele 00.00-04.00 si nu ziua cand circula biciclistii;
10. Interzicerea circulatiei masinilor si autobuzelor, care scot mult fum;
11. Interzicerea circulatiei masinilor de tonaj mare in centrul capitalei;
12. La locurile de munca angajatorii sa ofere angajatilor posibilitatea achizitionarii de biciclete fara adaos comercial si in rate, pentru deplasarea la si de la serviciu dar si in scop personal;
13. Introducerea taxei de poluare pentru soferi;
14. Stabilirea zilei (o zi pe saptamana - de ex. miercuri) in care in centrul orasului sa se interzica circulatia masinilor;
15. Alte propuneri care sa incurajeze mersul pe bicicleta, pentru miscare, pentru sanatate, pentru vitalitate, pentru descongestionarea traficului si pentru ca sa respiram un aer mai curat.
16. Modificarea si completarea Codului Rutier cu aceste elemente.





Critical Mass Riding

Va invitam in fiecare ultima Vineri din fiecare luna, la orele 18.00, Parcul Izvor, la o mica plimbare prin Bucuresti alaturi de un grup ceva mai mare. Ii asteptam pe toti cei care folosesc mijloace alternative de transport (biciclete, trotinete, placi, role) in acest oras asupra caruia apasa o poluarea masiva si care se simt in general indepartati din spatiul public (care apartine tuturor). Mijloacele alternative de transport sunt un drept care cu greu poate fi folosit in Bucuresti sau in alte orase din Romania.
Critical Mass Riding (CMR) reprezinta o celebrare a ciclismului care are loc regulat in diferite orase ale lumii. In mai toate orasele europene se aduna mii de participanti. In Bucuresti organizam asemenea plimbari, revendicand astfel dreptul la spatiul public pe care-l detinem cu toti. Mai mult, aceste plimbari in grup mare nu au nevoie de aprobari speciale, intrucat sunt in cele din urma doar niste «plimbari».
Retineti ca CMR nu inseamna o instigare la revolta, ci pur si simplu o intilnire intre cei ce folosesc mijloace alternative de transport. Dreptul biciclistilor la sosele nu trebuie totusi sa incalce drepturile altor utilizatori ai acestora. De aceea, va rugam ca in timpul plimbarii sa aveti respect fata de alti participanti la trafic. Speram sa avem parte de o «aglomerare» si de o plimbare cat mai placute. Ne vedem acolo!
Prin diverse metode vom raspandi vestea si speram sa ne strangem cel putin 100 de biciclisti, demonstrand astfel autoritatilor si soferilor in general ca suntem multi si trebuie sa fim respectati. Ideea sa organizam un astfel de eveniment ne-a venit dupa ce am auzit (vazut ) despre evenimentele similare din alte orase europene, care au avut succes si vor continua in fiecare luna. Speram astfel sa influentam si biciclisti din alte orase sa organizeze astfel de evenimente.
In randurile urmatoare este o prezentare a termenului "masa critica"
Masa Critica este o plimbare in masa cu bicicletele, care are loc de obicei in ultima zi de vineri a fiecarei luni, in mai multe orase de pe glob. Masa Critica nu este condusa de nimeni, si nu are nici un mesaj oficial, cu toate ca este in general inteleasa ca un efort de a promova mijloacele alternative de transport (nemotorizate) si de a atrage atentia asupra problemelor de siguranta a celor ce folosesc forme de transport nemotorizate atunci cand sunt nevoiti sa imparta drumul cu traficul motorizat, dar si asupra poluarii excesive a aerului pe care-l respiram.
Participantii se intalnesc intr-un loc si la o ora prestabilita pentru a se bucura de siguranta si de compania pe care le-o ofera mersul in grup pe strazile orasului, cauzand in mod intentionat o usoara si temporara perturbare a traficului. Filosofia generala din spatele acestui eveniment este exprimata in sloganul "Noi nu blocam traficul, noi facem parte din trafic."
Evenimentele de tip Masa Critica sunt auto-organizate, noncomerciale si noncompetitive, si opereaza printr-o luare de decizii informale, "prin difuzie", independent de conducatori. De asemenea, acestea sunt adesea neoficiale, fara autorizatii de la autoritatile locale. De obicei sunt stabilite dinainte doar data, ora si locul intalnirii. Traseul, punctul de final, sau anumite puncte de atractie de pe traseu sunt stabilite in momentul intalnirii, prin consensul general. Participantii demonstreaza avantajele mersului pe bicicleta in orasul respectiv si pun in evidenta modurile in care autoritatile nu se ridica la asteptarile biciclistilor in termeni de siguranta si facilitati (amenajarea de piste de bicicleta practicabile, pe sosea, late de 1,50-2m)
Scopul Masei Critice nu este exprimat in mod formal mai mult decat actiunea concreta de intalnire si desfasurare a evenimentului, astfel realizand un spatiu public unde automobilele sunt inlocuite pentru a face loc formelor alternative de transport. Un slogan asupra caruia s-a cazut de acord este: si noi facem parte din trafic. Se spune insa ca fiecare participant, avand drepturi egale de conducere, are si motivele lui personale pentru care participa. In mod evident, Masa Critica este legata de miscarile ecologiste, care sustin ca folosirea automobilului personal are consecinte catastrofice asupra mediului inconjurator atat global, cat si local. In general, scopul evenimentului, dupa cum este indicat de actiunile participantilor este de a se opune dominatiei automobilului asupra culturii noastre privind mersul pe bicicleta ca transport alternativ. Totusi, aceste motive sunt adesea interpretate in moduri foarte diferite, iar unii participanti ar putea chiar sa nu fie de acord cu ele. Spre exemplu, cineva ar putea participa nu pentru scopuri legate de ecologie, ci pentru justitie sociala. Caracteristicile acestui eveniment tind totusi sa sugereze ambitia adesea nerostita a multor participanti ca balanta mobilitatii in orasele lor sa se incline spre biciclete si alte mijolace alternative de transport, in opozitie cu masina privata care polueaza.
Istoric. Primul astfel de eveniment a avut loc in San Francisco, vineri, 25 septembrie, 1992, la ora 18.00 si a avut 48 de participanti. Miscarea a inceput sa se numeasc "Critical Mass" incepand cu al doilea eveniment de vineri, 30 octombrie 1992 (care a avut 85 de participanti). Numele sau a fost adoptat ca nume general pentru toate evenimentele de acest tip care au inceput sa apara in aceeasi perioada si in alte orase. Se estimeaza ca evenimente de tipul Masa Critica au loc in peste 350 de orase din lume si acestea sunt in mare cresere.
Strucura. Masa critica difera de multe alte miscari sociale prin faptul ca nu are o structura ierarhica. Masa Critica este uneori numita o "coincidenta organizata", fara conducatori, fara organizatori, fara inscrieri ca si membru. In unele cazuri, traseul se decide pe loc de catre cei din fata plutonului, in altele acesta este decis inaintea evenimentului prin vot sau prin consens. Aceste metode elibereaza miscarea de costurile pe care le implica o organizare ierarhica: nu exista sedinte, nu exista politici interne si asa mai departe. Pentru ca aceasta sa poata avea loc, tot ceea ce e necesar sa se intample este ca suficenta lume sa participe astfel incat sa se creeze o "masa critica" de ciclisti suficient de mare pentru a ocupa in siguranta o bucata de strada si a exclude pe cei ce o folosesc prin mijloace de transport motorizate.
Reactii si efecte. Cu toate ca nu exista un consens cu privire la efectul general pe care Masa Critica il are asupra conditiilor stradale pentru ciclisti sau asupra perceptiei publicului fata de mersul pe bicicleta, cateva exemple pot arata nivelul la care evenimnetul isi face simtita prezenta in diferite domenii. Numele acestui eveniment a fost folosit intr-o multitudine de contexte, de la campanii publicitare pentru diferite produse comericale, pana la numeroase alte evenimente publice, unele doar cu vagi similaritati cu Masa Critica. Corporatia RAND, ce se ocupa cu elaborarea de tactici militare pentru armata Statelor Unite a publicat un document intitulat What Next for Networks and Netwars? care analizeaza tacticile Masei Critice, ca parte a evaluarii potentialului luarii descentralizate de decizii pentru folosirea pe campul de lupta. Printre altele, evenimentul a dat nastere la carti, filme documentare si arta.
Criticii pretind ca Masa Critica este o incercare de a bloca traficul autovehiculelor si de a impiedica functionarea normala a orasului, afirmand ca indivizii care iau parte la Masa Critica refuza sa se supuna legilor de trafic, care se aplica si ciclistilor, la fel cum se aplica soferilor celorlalte vehicule. Acuzarea de blocare a traficului este etichetata de catre unii ca fiind o ipocrizie, deoarece soferii sunt rareori invinovatiti pentru blocajele de trafic, care se intampla mult mai des decat Masa Critica.

29/08/2007

Autor:  
Categorie: .
Petitie si semnaturi in format: XLSxls   PDFpdf
*Stiri, informatii in legatura cu petitia:
*Cod validare:
 =