Exprimă-ţi opinia liber. Creează sau semnează o petiţie online.
Prima pagina » Petitii online » Nu sabotati accesul institutiilor statului la fonduri europene, nu discriminați educația de bază, nu bloca...
image

Petitie: "Nu sabotati accesul institutiilor statului la fonduri europene, nu discriminați educația de bază, nu blocați dezvoltarea statului! Acestea pot evolua cu adevărat numai din interior!"

Facebook share

Petiție adresată
Domnului Prim-ministru Victor Ponta,
Doamnei Ministru Ecaterina Andronescu,
Domnului Ministru Leonard Orban,
Doamnei Ministru Maria Câmpeanu,
Domnului Avocat al Poporului,

Nu discriminați educația de bază, sprijiniți transformarea ei!
Nu blocați dezvoltarea statului prin proprii săi angajați, fondurile europene de dezvoltare nu sunt doar pentru ONG-uri, privați și universitari! Schimbarea reală a instituțiilor statului este un act de modificare a culturii organizaționale și este posibilă numai din interior!

Argument
Accesul la o educație temeinică, bine pusă la punct este o condiție majoră a dezvoltării unui tineret capabil. Redescoperirea recentă a acestui adevăr la nivelul Comisiei Europene arată că nu putem avea pretenții de performanță, progres și stabilitate de la o societate slab educată. Pe de altă parte, dezvoltarea statului este unul din cele mai importante scopuri în care sunt alocate fondurile europene. Sursele din bugetul național sunt limitate astfel că singura cale prin care pot fi realizate modificări și aduse îmbunătățiri substanțiale instituțiilor de stat și sistemului educativ rămân proiectele finanțate din fonduri europene.
În totală discordanță cu aceste nevoi accesul instituțiilor de stat și a celor de învățământ de la nivelul preuniversitar este puternic descurajată prin interpretările date de unii angajați ai statului legii 284/2010, art. 34. Scris inițial pentru cointeresarea funcționarilor cărora nu le este permis să aibă și un alt contract de muncă (în afara funcției de bază) ori a celor care lucreză pe proiecte în timpul legal de lucru, articolul se aplică acum generalizat, pentru toți angajații bugetari, excepție universitățile. Povestea veche cu capra vecinului: dacă unii din factorii de decizie, funcționari publici, secretari de stat, nu pot avea o a doua slujbă, să nu mai poată nimeni de la stat.
Urmare a acestor interpretări angajații acestor instituții nu pot primi decât sume extrem de mici, total descurajante pentru implicarea lor în proiecte. Astfel chiar dacă ar munci suplimentar dublu normei de bază, ar putea fi retribuiți cu până la 75% mai mult față de salariul de bază. În aceste condiții, spre exemplu personalul administrativ de pe un proiect a căror beneficiar este o universitate (fie ea și de stat, ai căror profesori par a nu fi retribuiți de acesta), un ONG sau o firmă, chiar dacă face operațiuni de curățenie poate avea un salariu de câteva ori mai mare decât persoana care răspunde de viitorul instituțiilor, a mii de elevi sau cadre didactice. Ori persoanele chemate să lucreze și să participe la ameliorarea culturii unei organizații trebuie să se pregătească nu glumă pentru această sarcină, față de acelea care mânuiesc mopul, cu tot respectul pentru munca lor. Această pregătire înseamnă mult timp petrecut în studiu și resurse – cărți, specializări complementare, etc, pentru realizarea ei.
Este inechitabil, umilitor și discriminatoriu pentru oameni cu responsabilități mari angajați în sistemul preuniversitar ori din instituțiile publice, care pentru asemenea venituri reduse nu vor mai face eforturile deosebite necesare atragerii și utilizării cu responsabilitate a banilor europeni. Toate resursele financiare vor merge către privați, universitari și ONG-uri, slăbind puterea statului a cărui angajați sunt și așa mai slab plătiți și mai ușor de corupt.
În aceste împrejurări, de acolo de unde se realizează educația de bază, și unde se știe cel mai bine ce trebuie făcut pentru îndreptarea lucrurilor nu vor mai fi inițiative, deși aici este cea mai mare nevoie de ele. În timpul educației din ciclul preuniversitar se realizează dobândirea competențelor de bază, se dezvoltă abilitățile de comunicare și interacțiune cu semenii, se pun bazele pregătirii pentru o meserie sau pentru studiile universitare. Dacă la acest nivel lucrurile nu se fac cum se cuvine, este aproape imposibil să se mai schimbe ceva ulterior.
Din aceste motive vă solicităm sprijinul astfel ca educația de la acest nivel să aibă șanse reale de a deveni una cu adevărat de calitate, după ultimele descoperiri în materie de motivare, psihologie a învățării, cunoașterea naturii umane și în materie de dezvoltare a competențelor.
Lipsa de responsabilitate față de educația de bază este una față de viitorul țării. Alte tări au alocat o bună parte din fondurile europene destinate resurselor umane pentru dezvoltarea educației de bază. Din nefericire la noi acest lucru nu este conștientizat sau pur și simplu oamenii care își asumă răspunderi în acest sistem și inițiativele lor sunt desconsiderate. Deși ei sunt cei care primesc copiii la grădiniță și la școală și care ar trebui să îi redea apoi societății, părinților și lor înșiși ca pe niște oameni capabili, societatea nu le acordă șansele să evolueze ca să facă mai bine acest lucru. Calitatea rezultatelor obținute depinde de nivelul adecvării educației la natura umană și la exigențele lumii de azi, iar această cerință nu se realizează de la sine. Este nevoie de efort, de schimbarea mentalității, de perseverență, lucruri care au pot fi realizate de resurse umane consistente și bine motivate.
La salarizarea redusă din sistemul bugetar se adaugă acum și lipsa de sprijin pentru orice inițiativă care ar putea îmbunătăți lucrurile din interior. Iar peticirile dinafară nu vor atinge niciodată fondul problemei, poate doar unele simptome ale acesteia. Lucrurile evoluează acum în Romania de parcă nu ar exista un interes major al UE pentru creșterea capacității instituționale ale statelor membre, de parcă banii ar trebui orientați numai spre inițiativele celor dinafara sistemului de stat.

Solicitări
Pentru ca lucrurile să nu mai meargă în această direcție greșită în care au apucat, cu totală desconsiderare față de educația de bază și pentru dezvoltarea din interior a statului, pentru ca banii alocați dezvoltării să fie investiți și pentru dezvoltarea statului și în folosul celor mai importanți beneficiari, cei care mâine vor lua destinele țării în mâini, vă rugăm sprijiniți rezolvarea problemelor semnalate în această petiție în care cerem:
1. Încetarea discriminării impusă de funcționari iresponsabili care interpretează discreționar legea 284 la adresa învățământului preuniversitar, care asigură educația de bază, și aplicarea aceluiași statut pentru personalul de la stat implicat în proiecte cu a personalului oricărui alt beneficiar. Șanse egale pentru toți înseamnă și șanse egale de a fi retribuit egal pentru muncă egală. Doar stabilirea unei interpretări clare, fără echivoc, pentru proiectele anterioare legii, pentru cele curente și cele pentru care se va deschide finanțarea.
2. Respectarea dreptului la muncă a personalului angajat la stat și a eforturilor suplimentare, făcute în timpul liber în beneficiul instituției în care lucrează.
3. Încetarea încărcării fișei postului cu sarcini suplimentare a angajaților, peste norma de bază, cu activități pe proiecte deoarece coordonarea și realizarea lor la standarde ridicate necesită eforturi mari. Încetarea abuzului exercitat asupra acestor angajați prin presiunile angajatorilor și funcționarilor de la stat de de a munci tot mai mult, pe bani puțini sau deloc.
4. Cointeresarea lor în a veni cu proiecte pentru ameliorarea activității la locul de mucă, nu eliminarea oricăror inițiative prin discriminare.
5. Garantarea accesului real nu doar scriptic la proiecte finanțate din fonduri europene pentru instituțiile de stat și din învățământul preuniversitar prin cointeresarea și răsplătirea eforturilor nediscriminatoriu, în mod identic cu cel la care au dreptul ceilalți beneficiari ai fondurilor europene. Nevoile acestora se cunosc cel mai bine din interior nu din afară și tot din interior pot fi rezolvate cel mai bine. O entitate externă nu poate reforma, poate cel mult să ajute, deoarece cultura unei organizații se poate schimba numai din interior.
6. Eliminarea restricțiilor discriminatorii din ghidurile pe rol și a celor viitoare care reglementează condițiile privind alocarea sumelor pentru proiecte.
7. Încetarea blocării dezvoltării statului prin descurajarea implicării angajaților acestuia în proiecte de dezvoltare instituțională cu fonduri europene. Un stat slab nu își doresc decât hoții, oamenii cinstiți vor un stat puternic, capabil să protejeze interesul cetățenilor săi și a bunurilor dobândite în comun. UE dorește același lucru pentru statele membre.
8. Încetarea discriminării neconstituționale între diferite instituții ale statului, cum sunt de exemplu universitățile și inspectoratele școlare, beneficiare ale acelorași resurse comunitare, dar tratate diferit. Dreptul la muncă și la retribuții egale pentru muncă egală nu poate fi refuzat și impus prin interpretări arbitrare și inechitabile ale unor legi.
În condițiile în care aceste piedici și abuzuri nu vor fi îndepărtate vă asigurăm că nicio instituție de stat nu va mai depune proiecte ori solicitări pentru finanțarea de activități serioase pentru dezvoltarea instituțională și ameliorarea activității. Toate persoanele proactive din sistemul de stat care au contribuit la elaborarea acestei petiții și-au exprimat profunda lor nemulțumire și au declarat că în condițiile demotivante actuale este imposibilă o muncă de calitate, motiv pentru care la nivelul instituțiilor în care lucrează nu vor mai fi nici un fel de inițiative.

Asumarea responsabilității
Menționăm că vă revine întreaga responsabilitate pentru încremenirea statului în practici vechi și ineficiente, a educației și educatorilor în paradigme depășite dar și pentru utilizarea arbitrară și în cantitate redusă a banilor alocați dezvoltării țării. Petiția noastră arată că sunt semne clare că ori nu se vrea ori nu se știe cum ar trebui utilizați aceștia. Vă rugăm priviți lucrurile care se petrec acum cu acordul și în răspunderea dumneavoastră din perspectiva viitorului, nu a interesului imediat ori clientelar deoarece copiii și nepoții noștri se vor putea mândri numai cu realizările înaintașilor lor, nu cu scuze și învinovățiri nesfârșite a unora la adresa altora. Noi nu suntem un neam de hoți, bârfitori și certăreți, trebuie să ne venim în fire și să facem lucruri serioase, de care să putem fi mândri în fața celor ce vor veni după noi.


Semnează un grup de experți și de manageri de proiecte din sistemul preuniversitar

24/11/2012

Autor: Ioan Vlașin
Destinatar: Guvernul Romaniei, Ministerul Educației, Ministerul Muncii, Ministerul Afacerilor Europene, Avocatul Poporului
Petitie si semnaturi in format: XLSxls   PDFpdf
*Stiri, informatii in legatura cu petitia:
*Cod validare:
 =